dinsdag 3 mei 2011

Een Short Strangle AEX

Vandaag schrijven we een Short Strangle (SS) op de AEX. Dat is dubbel-op Nederlands, want het feit dat je Short Strangle opzet, betekent al automatisch dat die strangle geschreven is. Dat is namelijk de betekenis van het woordje 'short'. Dit in tegenstelling tot een gewone Strangle, want die bestaat uit een gekochte call + een gekochte put met dezelfde expiratiedatum.
Goed, we schrijven dus gelijktijdig een call en een put met dezelfde expiratiedatum, want dat is wat een SS is.

Hiervoor kiezen we vandaag de AEX juni 2012. Dat is een eind weg, want het duurt nog 409 dagen totdat die SS expireert. Als de koers van de AEX nu maar tot die tijd tussen de grenzen van de twee gekozen uitoefenprijzen blijft, zitten we goed. Want dan mag je op expiratiedatum alle ontvangen optiepremie bijschrijven als winst.
Maar de kans dat er in die tussentijd wat gebeurt – en daarmee bedoel ik een grote uitslag van de AEX naar boven of naar beneden – is natuurlijk erg groot.

Daarom nemen we de grenzen van de uitoefenprijs heel ruim. Bijvoorbeeld zou ik willen schrijven de call AEX JUN'12 400 en de put AEX JUN'12 300. Leuk bedacht, maar die put bestaat niet. Pech. Dan moet ik dus kiezen tussen de put AEX JUN'12 280 of de put AEX JUN'12 320, want die bestaan wel. Alhoewel de omzet, oftewel de liquiditeit, buitengewoon laag is. Dat betekent dat je niet altijd voor de middenprijs kunt handelen. De market maker wil er iets meer aan verdienen. Maar goed, we proberen het.

Maar ik moet nog ergens rekening mee houden voordat ik mijn order inleg. Namelijk de richting van te verwachten koersontwikkeling van de AEX tot de expiratiedatum in juni 2012. Iedereen die denkt daar een mening over te moeten hebben, zou moeten worden opgenomen in het ziekenhuis, wegens verstandsverbijstering. Toch moeten we wel een visie hebben over de AEX en waarheen die gaat. Immers, zoals ik op ieder van mijn seminars uitvoerig toelicht: Beleggen in opties, zonder een visie op de koersontwikkeling van de onderliggende waarde, is financial suicide. Op korte termijn helpt Technische Analyse ons goed om een visie op de koersontwikkeling te krijgen, maar op de lange termijn is dat onmogelijk. Daarom hanteer ik hier, bij gebrek aan beter, de visie: Ik verwacht dat de AEX in juni 2012 even hoog staat als vandaag. (Ja, bel die ziekenauto nu maar vast).

Dat betekent dat ik graag ongeveer evenveel callpremie als putpremie wil ontvangen binnen mijn SS. Nu doet de call AEX JUN'12 400 €8,55, de put AEX JUN'12 280 €7,15 en de put AEX JUN'12 320 €14,75.
Door nu een mix te nemen van de twee puts kan ik de callpremie en putpremie volledig naar mijn hand zetten.
Immers als ik 200 calls AEX JUN'12 400 schrijf, ontvang ik 200 x €855 = €171.000,=. En als ik daar tegenover 163 puts AEX JUN'12 280 + 37 puts AEX JUN'12 320 schrijf, ontvang ik daarvoor €171.120,=. Mijn call/put premieverhouding is nu 1,00. Ideaal.

Niet iedereen zal het zo groots willen aanpakken echter en dat hoeft ook niet. Want door 3 calls te schrijven in combinatie met 2 puts AEX JUN'12 280 + 1 put AEX JUN'12 320 kom ik ook al een heel eind in de goede richting.

Deze combinatie geeft mij een call/put verhouding van 0,89 en dat vind ik voorlopig acceptabel.

In totaal ontvang ik voor deze 3 SS een premie van €5.460,=. Ik moet echter een margin stellen van €10,155,=. Netto betekent dat dat mijn Vrij beschikbare vermogen door deze transactie met €10,155 minus €5.460 = €4,695 afneemt. Dat laatste getal beschouw ik nu als mijn netto investering in deze trade.
Samengevat: ik ontvang €5.460 en ik zie mijn portefeuille met €4.695 afnemen. Mijn opbrengst (de ontvangen premie van €5.460) is dus 116% van mijn netto investering van €4.695. Nu is het de bedoeling dat die ontvangen premie, die volledig uit tijdswaard bestaat, langzaamaan minder wordt (verdampt, zeggen we ook wel) en op expiratiedag zelfs nul is. Daarna valt de margin van €4.695 vrij en kan ik opnieuw beginnen.

In theorie zou ik daarom ieder van de komende 409 dagen 0,28% (=116%/409 dagen) 'rente' op mijn investering moeten maken. Dat is ± 2% per week. Er zijn banken die je dat niet betalen.....

Maar...... Ja, en nu zou er weer een lang verhaal kunnen komen. Want het bovenstaande geldt alleen als de omstandigheden niet veranderen. Dus als de AEX gelijk blijft. De rente gelijk blijft. De volatiliteit gelijk blijft. Dream on... Natuurlijk zal de werkelijkheid anders zijn. En dan zal blijken dat de call/put premie verhouding gaat veranderen. Dan zal blijken dat bij toenemende volatiliteit de premie toeneemt in plaats van afneemt. Dan zal blijken dat de margin verplichting verandert. Hierover alleen al zou ik een boek kunnen schrijven. Maar dat doe ik (voorlopig nog) niet. Als het getij verloopt, moet je de bakens verzetten en dat betekent bij een SS, dat je dan, òf de puts, òf de calls, òf beide, òf een gedeelte moet gaan doorrollen.

Ik zou ook een boek kunnen schrijven over hoe je leert fietsen. Maar dat doe ik ook maar niet.

Ik leerde overigens fietsen doordat mijn vader (die achter mij liep en de fiets met zijn handen recht hield) mij los liet, zonder iets te zeggen en zonder dat ik het merkte.

Ik kon fietsen. Hoera. Nu jij nog.

Ik blijf een beetje in de buurt om je fiets vast te houden. Dat zal ik doen door zo nu en dan commentaar te geven op de ontwikkeling van deze SSS, mijn Super Short Strangle.

Bert van Arkel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten