vrijdag 25 maart 2011

Word een merk

Deze week zat ik met 29 disgenoten aan aan de Wilhelminatafel in 'La Salle Privée' van Restaurant Wilhelminapark in Utrecht. Daar werd een voortreffelijke maaltijd bereid (kijk hieronder en oordeel zelf) door sterrenkok Jon Sistermans. De Wilhelminatafel is een zakelijke netwerkbijeenkomst, die wordt georganiseerd door ondernemer Dion Bartels. Drie weken geleden was er ook een tafel en toen mocht ik gastspreker van de avond zijn. Maar vanaond is het woord aan Antoinette Pernot en Benno Pieters. Zij hebben samen een boek geschreven ‘Word zelf een merk’. Tussen de gangen door worden we door hen bijgepraat over hoe je met inzet van de sociale media (LinkedIn, Twitter, Facebook, Fourthsquare, YouTube en Blogs) binnen drie tot zes maanden jezelf als merk neer kunnen zetten. Het lijkt mij een hele opgaaf. Maar ik doe het dan ook nog maar 4 maanden. Goed opletten dus.


Maar eerst genieten van het voorgerecht.

“Een tartaar van licht gerookte zalm met gekonfijte portobello en gefrituurde reuzengarnaal, een saus van mierikswortel”

* * *

Tip 1:
Bepaal wat je wilt zeggen en vermeng dat met persoonlijke boodschappen: combineer zakendoen met persoonlijke passies; vermeng je missie, waarden, imago en business messages met authentieke emotie.

Maar eerst de soep...
” Soep van rode en witte uien met een vleug tomaat, crouton en Parmezaanse kaas”

* * *

Tip 2:

Stel je blog centraal en bouw je on-line communities (netwerken, groepen) hieromheen. Twitter: dagelijks, LinkedIn: 3 x per week, Facebook: 2 x per week, Blog: 1 x per week.

Het hoofdgerecht wordt opgediend....

“Rosé gebraden kalfszijlende met dun gesneden tonijn”

* * *

Tip 3:

Hou de politesse (beleefdheidsregels) in acht: wees altijd positief. Eenmaal op internet, altijd op internet. Gedane zaken nemen geen keer, je bent altijd terug te vinden (hoewel er manieren zijn om negatieve boodschappen van anderen over jezelf ‘te verdrinken’).

Het nagerecht komt er aan en laat ik nu net 2 weken bezig zijn wat af te vallen....

“Warm chocoladegebak met een compote van ananas en ijs van karamel”

* * *

Tip 4:

Hou de regie in eigen handen: zorg dat je een mening hebt, val op en onderscheid je van anderen. Daarmee creëer je fans, die je gaan volgen en over je praten. Zo ontstaat virale marketing: je merk verspreidt zich als een virus onder volgers.

“Koffie”

* * *

Tip 5:

Deel je kennis en ervaring en ben bereid naar elkaar te luisteren…


Nou ja, dat laatste hebben we na afloop in het café aan de overkant nog eventjes geoefend. Lukte niet slecht......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten